فروشگاه آنلاین ابزار و تجهیزات صنعتی و ساختمانی

پشتیبانی تلفنی: 09128560926

عمومی

آشنایی با انواع قالب دیوار پیش‌ساخته بتنی

آشنایی با انواع قالب دیوار پیش‌ساخته بتنی

قالب دیوار پیش‌ساخته بتنی

در ساخت‌وساز گاهی برای پروژه‌هایی لازم است که دیوارهای بتنی خاصی را اجرا کرد. برای این کار باید از قالب‌های پیش‌ساخته استفاده کرد. این قالب‌ها طبق سفارش پیمانکار و نیاز سازه در کارگاه‌ها و یا کارخانه‌ها تولید شده و سپس برای قالب‌بندی و اجرا به محل پروژه انتقال می‌یابند.

استفاده از این قالب‌های پیش‌ساخته سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد؛ زیرا دیگر نیاز به اتصال قالب‌ها به یکدیگر در محل سازه نیست و قالب‌ها از قبل متناسب با اندازه سازه و طرحی که پیمانکار برای پروژه مدنظر دارند، ایجاد می‌شوند و به‌خاطر همین ویژگی، در بسیاری از پروژه‌های عمرانی به کار می‌روند.

معرفی قالب دیوار پیش‌ساخته

جنس این قالب‌ها از فلز هست و به روش‌های متفاوت می‌توان ۴ وجه آن را قالب‌بندی کرد. پس از اتمام بتن‌ریزی قالب‌ها از هم باز می‌شوند و برای دفعات بعد تمیز می‌شوند.

قالب‌های دیوار پیش‌ساخته بتنی جزئی از لارج پنل‌ها هستند. لارج پنل‌ها قالب‌هایی هستند که تمام وجه‌های آن هم‌زمان بتن‌ریزی می‌شوند، پس دیوار‌های پیش‌ساخته به صورت یکپارچه هستند.

دسته‌بندی دیوار پیش‌ساخته از نظر اجرا

دیوارهای پیش‌ساخته را می‌توان بر اساس فاکتور نحوه اجرا و فاکتور نما به دسته‌بندی‌های متفاوتی تقسیم‌بندی کرد. اگر بخواهیم دیوارها را بر اساس نمای آن‌ها دسته‌بندی کنیم به شرح زیر خواهند بود:

  • دیوار یک‌طرفه نما
  • دیوار دوطرفه نما

اما اگر دیوارهای پیش‌ساخته را طبق فاکتور نحوه اجرا بخواهیم در نظر بگیریم عبارت هستند از:

  • قالب دیوار بتنی خوابیده: از این روش زمانی استفاده می‌شود که دیوار پیش‌ساخته‌ای که قصد داریم اجرا کنیم یک‌رو نما باشد.
  • قالب دیوار ایستاده: زمانی که دیوار پیش‌ساخته دورو نما باشد، با قالب‌بندی ایستاده این دیوار را اجرا می‌کنیم.
  • قالب دیوار باتری: این قالب به این صورت است که تعدادی قالب دیوار پیش ساخته به صورت عمودی در کنار هم قرار می‌گیرند و به صورت همزمان بتن‌ریزی می‌شوند. نام گذاری این قالب‌بندی به قالب باتری به خاطر شکل ظاهری این سیستم است.

  قالب دیوار پیش‌ساخته در چه سازه‌هایی اجرا می‌شود؟

قالب دیوار پیش‌ساخته در قالب‌بندی پروژه‌های عمرانی عظیم به دلیل اینکه هزینه اجرای آن نسبت به دیگر دیوارها مثل دیوار آجری و دیوارهایی که با ملات ساخته می‌شوند، کم‌تر است و همچنین اجرای آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد، استفاده می‌شود. دیوار پیش‌ساخته بتنی در دیوارچینی سازه‌های بزرگ مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، ویلاها و باغ‌ها، ورزشگاه‌ها، مجتمع‌های مسکونی و سوله‌ها به کار گرفته می‌شود.

 قالب دیوار پیش‌ساخته در چه ابعادی ساخته می‌شوند؟

پیش‌تر بیان شد که اندازه قالب‌های دیوار پیش‌ساخته متنوع است و طبق سفارش مشتری و باتوجه‌به نیاز پروژه در مدل‌ها و ابعاد متفاوت طراحی و ساخته می‌شوند.

برای هر المان دیوار پیش‌ساخته یعنی برای طول، ارتفاع و ضخامت باتوجه‌به نوع پروژه اندازه‌های خاصی بیان می‌شود. طول قالب‌های دیوار پیش‌ساخته حداکثر تا ۴ متر است و ارتفاع دیوارهای پیش‌ساخته بین ۱.۲ تا ۳ متر است. در مبحث ضخامت دیوار پیش‌ساخته، ارتفاع دیوار مطرح است. ضخامت دیوار باتوجه ‌به ارتفاع آن تعیین می‌شود که به طور استاندارد بین ۱۱ تا ۱۵ سانتی‌متر است.

 چگونگی اجرای قالب دیوار پیش‌ساخته

در ابتدا باید قالب‌های فلزی دیوار پیش‌ساخته که متناسب با اندازه مدنظر پروژه و طبق سفارش پیمانکار است، تولید شوند. سپس با بتنی که آماده شده، بتن‌ریزی را آغاز می‌کنند. بعد از آن باید قالب‌هایی که بتن‌ها در آن ریخته شده‌اند، به مکانی منتقل شوند که شرایط لازم را دارد تا در آن بتن سفت شود و کیفیت آن نیز حفظ شود.

پس از به‌عمل‌آمدن بتن‌ها و آماده‌شدن دیوارهای پیش‌ساخته بتنی، آن‌ها را به‌وسیله جرثقیل به محل پروژه منتقل می‌کنند.

پیش از قراردادن دیوار پیش‌ساخته در محل، باید فونداسیون و همچنین ستون‌هایی بتنی برای استحکام و افزایش مقاومت دیوار بتن‌ریزی و اجرا شوند. در نهایت دیوارهای پیش‌ساخته تولیشده از قبل در میان ستون‌ها گذاشته می‌شوند.

 قالب دیوار H چیست؟

گاهی ممکن است فونداسیون و ستون‌های دیوار پیش‌ساخته از خود دیوار ارتفاع بیشتری داشته باشند، در این حالت شکل ظاهری دیوار به‌صورت H است. علت این کار این است که دیوار مقاومت بیشتری پیدا می‌کند و بهتر در جای خود تثبیت می‌شود.

 استفاده از قالب دیوار پیش‌ساخته در ساخت سازه چه مزایایی دارد؟

همان گونه که در ابتدا اشاره شد، اجرای دیوارهای پیش‌ساخته مقرون‌به‌صرفه است و به‌سرعت قالب‌بندی می‌شوند و دیوارها ساخته می‌شوند؛ اما مزایای دیوارهای پیش‌ساخته فقط به این دو مورد خلاصه نمی‌شود. استفاده از دیوارهای پیش‌ساخته در سازه‌های ساختمانی فواید دیگری نیز دارند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

این قالب‌های دیوار پیش‌ساخته در مدل‌ها و اندازه‌های متفاوت و طبق نیاز پروژه و سفارش پیمانکار تولید می‌شوند. مزیت بعدی این قالب‌ها این است که در تعداد دفعات بالا می‌توان از قالب‌ها استفاده کرد، به این صورت که پس از اتمام قالب‌بندی دیوار پیش‌ساخته در محل موردنظر، ۴ وجه آن باز شده و برای دفعه بعد آماده می‌شود.

دیوارهای پیش‌ساخته بتنی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی از جمله آتش‌سوزی، زلزله و سیل مقاوم و بادوام است.

دیوارهای ساخته شده با این قالب‌ها نمای زیبا و متنوعی دارند و می‌توان برای هر سمت دیوار، نمای منحصربه‌فرد و مقبولی را اجرا کرد. استفاده از این قالب‌ها در هنگام ساخت دیوار مناسب و مفید است؛ زیرا مساحت کمی از زمین پروژه را برای این کار اشغال می‌کنند.

همچنین این دیوارها عایق رطوبت و صدا هستند به همین سبب در سازه‌هایی مثل سوله‌ها و کارخانه‌ها کاربرد دارند.

آیا تمامی طرح‌ها بر روی قالب فلزی دیوار قابل اجرااست؟

دیوارهای پیش‌ساخته بتنی با طرح‌ها و نماهای متنوعی تولید و اجرا می‌شوند. اما تمامی طرح ها بر روی قالب فلزی قاب اجرا نیست. برای اجرای برخی از طرح ها نیاز به قطعه پلاستیکی است جهت استفاده در داخل قالب فلزی است. امکان ثبت سفارش قالب دیوار با آرم و لوگوهای مختلف وجود دارد.

عوامل موثر در قیمت قالب دیوار پیش‌ساخته

در تعیین قیمت قالب‌های دیوار پیش‌ساخته فاکتورهای مختلفی دخیل هستند. جنس ورق فولادی که قالب از آن ساخته می‌شود اولین عاملی است که باعث تغییر در قیمت قالب‌های دیوار پیش‌ساخته است. همان گونه که در جریان هستید، بهترین ورقی که قالب‌های فلزی را از آن می‌سازند، ورق فلزی ST37 فولاد مبارکه است که بدون شک بالاترین قیمت را دارد.

فاکتور بعدی که بسیار واضح است در قیمت قالب تأثیرگذار است، اندازه آن است. هر چه اندازه و ضخامت قالب بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر است.

نوع قالب که یک طرف نما و یا دو طرف نما باشد، عامل بعدی تأثیرگذار در قیمت است و همچنین اگر اندازه و طرح قالب سفارشی باشد، قیمت بیشتری دارد. گاهی ممکن است شرکت‌ها و یا ارگان‌های خاصی قصد داشته‌باشند از دیوار پیش‌ساخته در ساخت سازه استفاده کنند و بخواهند تا نماد و نشانه ارگان یا شرکت خود را روی دیوار حک کنند که این موارد در قیمت دیوار پیش‌ساخته مؤثر است و در هنگام خرید قالب دیوار پیش‌ساخته باید به آن توجه کرد.

پس در هنگام خرید قالب دیوار پیش‌ساخته باید باتوجه‌به بودجه‌ای که برای پروژه دارید و ابعاد و کیفیت قالبی که نیاز دارید، قالب دیوار پیش‌ساخته را انتخاب کنید.

نحوه محاسبه قیمت قالب فلزی دیوار پیش‌ساخته بتنی

قالب دیوار از جمله قالب‌های خاص بتن است که قیمت آن به صورت کیلویی و با توجه به قیمت روز ورق آهن محاسبه می‌شود. با توجه به ابعاد دیوار، ایستاده و یا خوابیده تولید شدن آن وزن قالب محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت قالب‌های سفارشی نسبت به قالب‌های مدولار بالاتر بوده و زمان تولید و ساخت آن را قبل از سفارش باید در نظر داشت.

 کلام پایانی

در این مقاله با قالب‌های دیوار پیش‌ساخته بتنی و مزایای به‌کارگیری آن در هنگام ساخت‌وساز آشنا شدید. دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا با کاربردهای آن آشنا شوید و در هنگام خرید این قالب‌ها بهترین انتخاب را باتوجه‌به پروژه ساختمانی خود داشته باشید.

 

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی مدولار

این راهنما توسط کارشناسان برندهای مطرح قالب بتن فلزی در ایران ساخته شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی فونداسیون

این راهنما توسط کارشناسان تسکو تهیه و ارائه شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دال

راهنمای ویدئویی قالب فلزی دال را مهندسان سامکو تهیه و تدوین کرده‌اند

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی ستون

این راهنما ارائۀ مشترک کارشناسان شرکتهای تسکو و سامکو است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دیوار

این راهنما در واحد تولید محتوای هیرکانو و با کمک کارشناسان تسکو تهیه شده است.

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من

آقای علیپور کارشناس فروش
09128560926

مایلید ما با شما تماس بگیریم؟