فروشگاه آنلاین ابزار و تجهیزات صنعتی و ساختمانی

پشتیبانی تلفنی: 09128560926

عمومی

تخته پلای وود و کاربردهای آن در قالب‌بندی بتن

تخته پلای وود و کاربردهای آن در قالب‌بندی بتن

قالب پلای وود جهت استفاده در اجرای سازه بتنی

آیا به دنبال ورق‌های سبک هستید که برای تشکیل سطوح بتنی استاندارد ایده‌آل باشند؟

ما محصول مناسب شما را در بالاترین کیفیت در اختیارتان قرار می‌دهیم.

قالب پلای وود یا تخته چند لا چیست؟

تخته چندلا یک محصول ساخته شده از چوب است که برای قالب‌بندی نیز استفاده می‌شود. قالب پلای‌وود یا قالب تخته چندلا یک سیستم سبک وزن، با دوام و سازگار با محیط زیست است که سطح بتن ریزی با کیفیت بالایی را در سازه فراهم می‌کند.

این قالب از ترکیب چند لایه چوبی نازک به روی هم به نام pile تهیه می‌شود که با چسب محکم و مخصوصی اتصال می‌یابند. همچنین سطح رویه قالب پلای‌وود یک پوشش محافظتی دارد که کیفیت سطح تمام شده بتن تا حدود بسیار زیادی به جنس آن بستگی دارد.

امروزه استفاده از قالب‌های تخته چند لای پلای وود به خصوص برای پانل‌های روبرو افزایش یافته است؛ که دلیل آن این است که قالب‌های تخته چندلا در مقایسه با قالب‌های چوبی معمولی، سطح صاف‌تری را ارائه می‌دهند که ممکن است در نهایت هزینه‌های تکمیل سازه با استفاده از پلای‌وود تا حدود بسیار زیادی کاهش یابد.

قالب‌بندی بتن با پلای وود

در ساخت قالب‌های خاص بتن تخته چندلا نیز بسیار پراستفاده است. استفاده از تخته‌ و ورق‌های پلای وود باعث ایجاد سطحی صاف و اکسپوز در سازه بتنی می‌شود. ورق‌های روکش بیرونی تخته چندلا با یک چسب قوی چسبانده می‌شوند تا آن را ضد آب کنند.

قالب‌های پلای‌ وود در ضخامت‌های ۷ تا ۳۲ میلی‌متری برای اهداف مختلف تولید شده و در دسترس هستند؛ اما به طور کلی تخته چندلا یا پلای‌ وود در ابعاد استاندارد 122×244 سانتیمتر در بازار موجود است. پلای وود با ابعاد 152 × 152 سانتیمتر اکثرا تولید کشور روسیه است. و پلی وود به ابعاد 210 × 110 سانتیمتر تولید کشور مالیزی و ابعاد تخته سه لای ایرانی است.

این محصول در ابعاد استاندارد بین المللی 122 × 244 سانتیمتر تولید می‌شود و فقط کارخانه‌های روسی هستند که غیر از ابعاد استاندارد نیز تولید و ساخت دارند.

انواع قالب پلای وود قالب‌بندی

۱-قالب پلای ‌وود تخت

در تولید قالب‌های پلای وود تخت، یک فریم فلزی مشابه تسمه قالب مدولار مسطح ساخته می‌شود و پس از آن یک تخته پلای وود با چسب مخصوص روی آن قرار می‌گیرد. ابعاد فریم با در نظر گرفتن ابعاد پلای وودها محاسبه می‌شود. این نوع قالب‌ها قابلیت استفاده مجدد دارند. همچنین رویه قالب (ورق پلای وود) قابلیت ترمیم و یا در صورت نیاز قابلیت تعویض نیز دارند.

۲- قالب پلای وود منحنی

نوعی قالب تخته چندلا با قطر بیش از ۵/۳ متر است که برای سازه‌های مدور، که به یک بتن با سطح صاف و صیقلی نیاز دارند استفاده می‌شود. اتصالات قابل تنظیم در قالب‌های پلای وود منحنی باعث می‌شوند تا شما بتوانید آن را به شعاع‌های مختلفی در سازه بتنی خود تغییر دهید و قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارد.

۳-قالب پلای وود فول فریم

پانل‌های قالب فول فریم سبک اما قابل حمل با سیستم جرثقیل هستند. در پروژه‌های ساختمانی بزرگ مانند برج‌ها و ساختمان‌های تجاری و مسکونی استفاده می‌شوند. پانل دراین سیستم ازآهن گالوانیزه و یا آلومینیوم که یک ورق پلای وود درون آن قرار می‌گیرد ساخته شده و محل اتصال این دو قطعه به وسیله چسب‌های قوی درزگیر، کاملاً درزگیری و آب بندی می‌شود.

رویه را می‌توان در قالب پلای وود فول فریم در کارخانه و به وسیله ابزار خاصی تعویض کرد اما معمولاً تا مدت‌ها نیاز به تعویض رویه نیست ولی تعویض آن منجر به دوام بیشتر قالب می‌شود.

این سیستم معمولا نیاز به هیچ پشت‌بندی ندارد، اما در صورتی که بخواهید از این مدل قالب در پروژه‌های بزرگ‌تر و جهت تشکیل پانل‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر استفاده کنید باید از ویلر در محل اتصال کمک بگیرید.

۴-قالب پلای وود فریم لس

برای ساخت قالب‌های پلای وود فریم لس از ترکیب الوارهای چوبیH20  و ورق‌های پلای وود به وسیله سایر اتصالات همچون: بولت، مهره، گیره و قلاب استفاده می‌شود.

از قالب‌های پلای وود فریم لس برای قالب‌بندی سطوح با اشکال نامنظم و غیر استاندارد استفاده می‌کنند. رویه پلای وود قالب قابل تعویض در محل است. این قالب را نیز می‌توانید با توجه به نیاز خود در پروژه در ابعاد و اندازه‌ و شکل‌های مختلف سفارش دهید.

کاربردهای قالب تخته چندلا (پلای وود)

قالب‌های تخته چندلا طیف وسیعی از سیستم‌های قالب‌سازی ساختمانی هستند. مقرون به‌صرفه بوده و به‌راحتی ساخته و نصب می‌شوند. پلای وودها در دونوع با چسب داخلی و یا چسب خارجی ساخته می‌شون.د که در مصارف قالب‌بندی بتن بهتر است از نوع با چسب خارجی استفاده شود.

حوزه‌های کاربردی تخته چندلا در زیر مورد بحث و بررسی قرارگرفته است که باهم به مرور آن می‌پردازیم:

۱-دیوار و ستون، پی ساختمان

قالب‌های تخته چندلا در اشکال مختلف و در بتن ریزی پی ساختمان، ساخت دیوار و ستون‌های سازه بتنی استفاده می‌شود. این قالب‌ها در ابعاد و اندازه های مختلف وباتوجه به نیاز مشتری در دسترس هستند.

پلای وود یا تخته چندلا یک ماده ایده‌آل برای تشکیل سازه‌های بتنی است؛ زیرا محکم و با دوام است و در عین حال سبک بوده و کار با آن آسان است. قالب پلای وود را می‌توان به اندازه دلخواه برش داد و در محل مونتاژ کرد.

۲-اسلب (عناصر سازه‌ای، نماهای بتنی ومعماری)

قالب‌های پلای وود در اشکال مختلف ودر مواردی همچون ساخت دال سقفی، تیرهای در حال اجرا و غیره استفاده می‌شوند. انعطاف پذیری و استحکام بالا آن را برای ایجاد اشکال و طرح‌های پیچیده‌ مناسب می‌کند.

۳-کاربری‌های زیرساختی( پل‌ها و پروژه های زیربنایی)

از قالب‌های پلای وود در پروژه‌های زیرساختی مانند تونل‌ها و پل‌ها و… استفاده می‌شود. فرآیند ساخت سازه عاملی است که به طور قابل توجهی بر انتخاب نوع ورق تخت چندلا تاثیر می‌گذارد؛ هنگامی که یک جریان مداوم در سازه در حال بتن ریزی مهم است و ریختن بتن در چند مرحله و چندگانه برنامه‌ریزی شده است، مواد تخته پلای وود باید با دوام باشند.بنابراین باید از قالب‌های پلای وود سفارشی استفاده شود؛ در این حالت از قالب بالارونده با جرثقیل،سیستم قالب‌بندی تونلی پیکربندی شده و قالب‌های فولادی سفارشی استفاده کنند.

قالب پلای وود می‌تواند سازه‌های منحنی یا زاویه‌دار ایجاد کند و آن را به گزینه‌ای محبوب برای ساخت پل‌ها و سایر سیستم‌های پیچیده تبدیل کند. همچنین به اندازه کافی با دوام است تا در برابر شرایط سخت محل‌های ساخت و ساز در فضای باز مقاومت کافی داشته باشد.

مزایای استفاده از پلای‌ وود در قالب‌بندی بتن
۱-قابل استفاده مجدد است

قالب تخته چند یا پلای وود سیستمی سازگار با محیط زیست و چند بار مصرف است. پس از اتمام قالب‌گیری بتن در پروژه، دیگر نیازی به دور انداختن یا از بین بردن قالب نیست. پیمانکاران می‌توانند از همان سطح ریخته‌گری در پروژه‌های دیگر نیز استفاده کنند و گاهی حتی نیاز به تغییر شکل قالب‌های پلای وود نیست. آن‌ها برای پروژه‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت مناسب هستند.

۲-حداقل انحراف در سازه

 بسیاری هنوز به استحکام و توانایی‌های فرم پلی قالب‌بندی تخته چندلا شک دارند که علت آن وزن سنگین اولیه بتن است. پیمانکاران تصور می‌کنند این قالب‌ها به دلیل وزن مصالح بتن خم می‌شوند که سازه را دچار انحراف و کجی می‌کند. اما سیستم‌های تخته چندلا، قالب‌های با دوام و محکمی هستند که می‌توانند پایداری سازه شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهند و انحراف ناشی از بتن‌ریزی را محدود کنند.

۳-استحکام بیشتر از چوب

بسیاری از پیمانکاران هنوز هم از قالب‌های چوبی برای اهداف ساخت و ساز خود استفاده می‌کنند ،اما قالب‌های پلای وود صراحتاً انتخاب بهتری هستند. برش پانل چوب تقریباً نصف قالب تخته چندلا است. دلیل چنین برش پانل بالایی، ساختار متقاطع چند لایه قالب پلای وود است. بنابراین استفاده از قالب‌های پلای وود به جای قالب‌های چوبی انتخاب مناسب‌تری برای پیمانکاران هستند.

۴-حمل آسان

علاوه بر این وزن سبک این قالب‌ها، حمل آن‌ها را در مقایسه با قالب‌های چوبی سنگین آسان‌تر می‌کند. از این رو در دسترس بودن قالب‌ها برای پیمانکاران یک موهبت است.

۵-مقاومت مکانیکی بالا

قالب‌های پلای وود در مقایسه با قالب‌های دیگر و حتی قالب‌های چوبی، پایداری و مقاومت مکانیکی بالا در برابر هر گونه کشش، فشار و حتی خمش و شکستگی دارند که ارزش آن‌ها را چندین برابر می‌کند.

۶-انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بالا

قالب تخته چندلا را توان به راحتی برش داد، سوراخ کرد و شکل داد تا متناسب با هر نیاز ساختمانی استفاده شود. قالب‌های تخته چندلا در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالب پلای وود همچنین با انواع بتن سازگار است و برای سطوح صاف و منحنی قابل استفاده است.

۷-پایداری

قالب‌های پلای وود از منابع تجدید پذیر ساخته شده و قابل بازیافت هستند که یک جایگزین پایدارتر برای قالب‌های سنتی بتن، فولادی و حتی چوبی هستند .همچنین ضایعات سایت‌های ساختمانی را کاهش می‌دهند و به کاهش رد پای کربن نیز کمک می‌کنند.

۸-ضد آب

قالب‌های پلای وود ضد آب هستند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند بنابراین گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در شهرهای مرطوب هستند.

۹-قابل شستشو

قالب‌های  پلای وود را می‌توان با آب شست و هیچ گونه نفوذ آبی به لایه‌های زیرین و داخلی تخته چند لا صورت نمی‌گیرد .شستشو با آب باعث استفاده راحت و چندباره از قالب در پروژه‌های قالب بندی بعدی با یک سطح صاف و بدون آلودگی است.

معایب قالب پلای وود در ساختمان سازی

شاید بتوان به یقین گفت که هیچگونه عیبی نمی‌توان برای قالب‌های پلای وود برشمرد.

این قالب‌ها مزایای بی‌شماری دارند و تنها عیب آن‌ها که حتی باعث عدم استفاده از آن نیز نمی‌شود، قیمت اولیه تهیه این قالب‌ها است که در صورت استفاده چند باره از قالب در پروژه‌های مختلف و در طول زمان صرفه اقتصادی بسیار بالاتر و بهتری حتی به نسبت قالب‌های چوبی و فلزی خواهد داشت. بنابراین نمی‌توان هیچگونه عیبی برای قالب پلای وود در قالب بندی بتن ساختمانی نام برد.

برآورد هزینه تهیه قالب پلای وود

به طور کلی آنچه که بر هزینه نهایی تهیه قالب‌های پلای وود تاثیرگذار است؛ جنس، ابعاد و تعداد لایه‌های به کار رفته در قالب پلای وود است. همچنین قیمت روز دلار و هزینه گمرک در صورت استفاده از قالب‌های با روکش ورق خارجی نیز بر قیمت تمام شده محصول می افزاید.

هرچه بر تعداد لایه‌های تخته چندلا که معمولاً فرد هستند(۳لا،۵لا،۷لا،۹لا…) افزوده شود پلای وود محکم‌تر و گران‌تر می‌شود.

همچنین تخته چندلا جنس‌های مختلفی دارد که در حال حاضر تخت چند لای روسی سوزا از جنس چوب توس گران‌تر از نوع داخلی و جنس‌های دیگر است. تخت چندلا استاندارد نیاز به گرده بینه دارد که از نوع چوب‌های جنگلی مرغوب است تا روکش گیری به وسیله آن مقاومت بالای قالب را تضمین کند، که درحال حاضرگرده بینه روسی بسیار کمیاب وگران است .

پس ازقالب پلای وود روسی؛ قالب‌های پلای وود هندی و چینی ازمرغوب ترین وگران ترین قالب‌های پلای وود خارجی هستند.

 

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی مدولار

این راهنما توسط کارشناسان برندهای مطرح قالب بتن فلزی در ایران ساخته شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی فونداسیون

این راهنما توسط کارشناسان تسکو تهیه و ارائه شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دال

راهنمای ویدئویی قالب فلزی دال را مهندسان سامکو تهیه و تدوین کرده‌اند

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی ستون

این راهنما ارائۀ مشترک کارشناسان شرکتهای تسکو و سامکو است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دیوار

این راهنما در واحد تولید محتوای هیرکانو و با کمک کارشناسان تسکو تهیه شده است.

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من

آقای علیپور کارشناس فروش
09128560926

مایلید ما با شما تماس بگیریم؟