فروشگاه آنلاین ابزار و تجهیزات صنعتی و ساختمانی

پشتیبانی تلفنی: 09128560926

عمومی

تجهیزات و اتصالات لازم قالب‌ فلزی بتن

تجهیزات و اتصالات لازم قالب‌ فلزی بتن

قالب بندی فلزی چیست؟

جهت قالب‌گیری بتن خیس به شکل موردنظر در پروژه‌های بزرگ و همچنین استحکام بتن در عملیات بتن‌ریزی، از انواع قالب‌ها استفاده می‌شود که قالب فلزی یکی از آن‌ها است.

قالب فلزی قابل استفاده مجدد است و به نسبت سایر قالب‌ها سرعت اجرای بالاتری دارد. طول عمر بالا و مقاومت در برابر احتراق و همچنین ایجاد سطح صاف روی بتن از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد قالب‌بندی فلزی است.

اجزای قالب‌بندی فلزی

در قالب‌های فلزی انواع اتصالات و تجهیزات فلزی به کار گرفته می‌شوند. این متعلقات در مراحل مختلف بتن‌ریزی به قالب فلزی اضافه می‌شوند و در پروژه‌های مختلف و متناسب با نیاز پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصالات و تجهیزات فلزی تحت شرایطی جهت اتصال پنل‌های قالب فلزی به یکدیگر استفاده می‌شوند و هر یک کارکرد مخصوص به خود را دارند.

از جمله این تجهیزات و اتصالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نبشی، بولت عصایی، گیره سولجر، مهره بولت خروسکی، پین و گوه، سرجک قابل رگلاژ فلزی، گیره قالب بندی فلزی، واشرکاس، واشر دولول،  لوله داربستی پشت بند، فیلر، کلمپس و…که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

 

نبشی صفر (نبشی پانچ شده)

از نبشی صفر یا نبشی پانچ شده جهت اتصال قالب‌های فلزی که به صورت عمود بر هم قرار گرفته‌اند استفاده می‌‌شود .قالب‌ها در این مدل نبشی برای اتصال با هم زاویه ۹۰ درجه دارند.از نبشی صفر در کنج بیرونی قالب فلزی استفاده می‌شود.

نبشی صفر یا پانچ شده بر اساس طول و ضخامت و عرض انواع مختلفی دارد:

نبشی صفر براساس طول در ۴طبقه بندی زیزقراردارد:

۱-نبشی صفر ۵/۰متری

۲-نبشی صفر ۱ متری

۳-نبشی صفر۵/۱متری

۴-نبشی صفر ۲متری

نبشی بر اساس ضخامت ورق در ۲نوع: ۳و۴میلی‌متری قرار می‌گیرد.

نبشی صفر بر اساس عرض لبه، ۲ مدل نبشی لبه ۵ سانتی و لبه ۶ سانتی دارد.

 

بولت عصایی

همانطوری که از نام آن پیدا است، یک وسیله فلزی عصایی شکل است. که به منظور نگهداری سولجر در قالب‌بندی بتن به کار می‌رود و نام دیگر آن گیره نگهدارنده سولجر است.

بولت عصایی معمولاً در یک سایز استاندارد ۴۰ سانتی‌متری ساخته می‌شود و کاربرد دیگر آن اتصال لوله پشت بند افقی به سولجر است.

سولجرقالب بندی

در سازه‌های بسیار سنگین و صنعتی که در ارتفاع بالا نیاز به قالب‌بندی دارند از سولجر قالب‌بندی استفاده می‌کنند. عرض بتن در سولجر قالب‌بندی باید از ۲۰ سانتی‌متر بالاتر باشد. سولجرها در ارتفاع و وزن متفاوتی تولید می‌شوند اما اندازه سولجرها معمولاً بین ۱ تا ۳ متر و وزن آن‌ها بین ۵/۱۴ الی ۴۰کیلوگرم است.

نصب آسان، قابلیت استفاده مجدد، دوام زیاد، جداسازی راحت، امنیت بالا، مقرون به صرفه بودن و عدم جذب شیره سیمان از ویژگی‌های سولجر قالب بندی است.

گیره سولجر: از گیره سولجر که یکی از تجهیزات فلزی رایج و پرمصرف در قالب بندی به وسیله سولجر‌ها است، جهت یکپارچه سازی پانل‌ها و حمل به وسیله جرثقیل استفاده می‌کنند.

گیره سولجر وظیفه اتصال لوله پشت بند افقی به سولجر را بر عهده دارد.(لوله پشت بند نیز توسط گیره کوتاه به قالب متصل می‌شود).

گیره بلند: یکی دیگر از تجهیزات جانبی فلزی بتن است که برای اتصال ناودانی پشت بند افقی به قالب استفاده می‌شود.

لوله داربستی پشت بند: از لوله‌های داربستی به عنوان نگهدارنده یا پشت بند در قالب‌بندی دیوار به کار می‌رود. لوله‌های داربستی پشت بند دو نوع افقی و عمودی دارند که پشت بندهای عمودی پشت لوله‌های پشت بند افقی بسته می‌شوند.

واشر دولوله

در پروژه‌های بتن‌ریزی ارتفاع کمتر از ۲ متر جهت اتصال بولت به پشت بند و مهار بلت از واشر دو لوله استفاده می‌شود. زمانی که به جای سولجر برای پشت بندی قالب از دو لوله در کنار هم استفاده شود از واشر دو لوله استفاده می‌کنند، که دلیل نامگذاری این واشر به این اسم نیز همین است.

واشر دولول یا دو لوله معمولاً در سایز۱۰×۲۰ و ضخامت ۳ ،۴ و ۵ میلی‌متری  وبا وزن تقریبی ۸ گرم تولید می‌شود.  هرچه ضخامت آن بالاتر باشد استحکام بیشتری دارد. در وسط واشر دولوله سوراخی وجود دارد که برای رد شدن بولت است.

به طور کلی به ازای هر بولت تمام رزوه ۲ عدد واشر لوله و هر ۱ عدد بولت عصایی ۱ عدد واشر دولوله استفاده می‌شود.

مهره بولت خروسکی

یکی از کاربردی‌ترین قطعات در قالب‌بندی مهره بولت خروسکی است که تعداد قطعات مورد استفاده در قالب‌بندی را کاهش می‌دهد. مهره خروسکی یا مهره بولت در مواردی که پشت بند قالب بتن، سولجر باشد به همراه واشر پشت بند یا واشر کاس و برای مهار بولت به کار می‌رود.

نحوه کار مهره خروسکی بدین صورت است که یک بولت تمام رزوه از سوراخ قالب فلزی بتن عبور کرده و به وسیله واشرکاس ( از دو طرف) و مهره خروسکی مهار می‌شود.

توصیه می‌شود که جنس مهره خروسکی و واشرکاس را از جنس چدن داکتین نشکن استفاده کنید، تا تحمل فشار زیاد و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ زدگی داشته باشد.

مهره رزوه جک سقفی

برای تنظیم ارتفاع در انتهای لوله بیرونی جک سقفی یک پیچ تنظیم و مهره را جوش می‌دهند. سوراخ‌های  روی لوله جک سقفی و پیچ و مهره جک به تنظیم ارتفاع جک کمک می‌کنند.

جنس متداول مهره جک سقفی معمولاً از چدن نشکن است که مقاومت بالایی دارد و شکنندگی در آن کمتر رخ می‌دهد.

رزوه ی جک سقفی از لوله‌ای با قطر ۶ و ضخامت ۳ میل تولید می‌شود و طول معمول آن ۱۷ و ۲۰ سانتی‌متر است.

بولت تمام رزوه یا تمام دنده

بولت تمام دنده یا بولت تمام رزوه نوعی بولت است که در دو سر خود رزوه دارد و قسمت میانی یا میله بدون رزوه است. زمانی که بخواهند دو سر قالب فلزی بتن را که روبروی هم قرار دارند به هم متصل کنند، از بولت تمام دنده استفاده می‌کنند.

میان بولت آب بند فلزی(فنری)

میان بولت آب بند فلزی (فنری)، یا مغزی فلزی نوعی ابزار میانی است که جهت پر کردن فاصله بین دو قالب بتنی به وسیله دو مهره مخروطی پلاستیکی به کار می‌رود. مهره مخروطی فنری شکل در دو سمت میان بولت قرار دارد‌.

میان بولت فنری در ۲ نوع : دنده ریز و دنده درشت و در اندازه کمتر از ۵۰ سانتی‌متر تولید می‌شود.

میان بولت چدنی 

میان بولت آب بند چدنی در وسط بتن مدفون می‌شود و می‌توان به وسیله این قطعه به طور کامل عملیات آب‌بندی سازه بتنی را انجام داد. بدین صورت که با قرار دادن میان بولت در وسط دیوار و مهار آن به وسیله دو بولت تمام رزوه در دو طرف ،مانع عبور آب از حفره ایجاد شده شد و همچنین قالب‌های بتن را در دو طرف محکم کرد.

میان بولت چدنی یا مغزی را معمولاً در یک سایز استاندارد و ثابت می‌سازند و قابل تغییر نیست.

سرجک قابل رگلاژ 

از سرجک قابل رگلاژ فلزی یا پیچ تنظیم برای تعیین تراز دقیق در بالای داربست‌های مثلثی یا چکشی استفاده می‌شود. هر سرجک قابل رگلاژ از یک بولت سایز ۳۲ و یک صفحهU   شکل به ضخامت ۵ میلی‌متر از جنس چدن داکتیل نشکن تشکیل می‌شود که در اندازه ۴۰ تا ۸۰ سانتی‌متری تولید می‌شود.

پین و گوه 

یکی دیگر از مهمترین اتصالات قالب بندی تولید شده در شرکت تسکو پین و گوه است.  قطعه ای ریز اما بسیار کاربردی است ومعمولاً در تعداد بسیار بالا سفارش داده می‌شود چون اغلب در پروژه های ساختمانی گم واز تعداد آن کم می‌شود.

از پین و گوه جهت اتصال پانل قالب‌های مدولار و قطعات قالب بندی به یکدیگر و یا ایجاد شکاف در بتن استفاده می‌کنند. پین و گوه از دو قطعه نری و مادگی تشکیل شده است و وزن تقریبی ۱۰۰ گرمی دارد که در ساخت آن از ورق ۴ میلی‌متری استفاده می‌شود.

واشرکاس یا واشر تخت

وجود واشر کاس یا واشر تخت تنها زمانی در پروژه الزامی است که از سولجر به عنوان پشت بند برای بستن دیوارهای بتنی استفاده شده باشد. اما اما اگر از لوله‌های داربستی به عنوان پشت بند استفاده شود، باید از واشر دولول به جای واشر کاس استفاده کرد.

کلمپس یا بست قورباغه ای

زمانی که لازم است تعداد بیشتری قالب مدولار را در کنار هم قرار دهیم و به یکدیگر متصل کنیم،  بهتر است از اتصالات کلمپس یا بست قورباغه ای به جای پین و گوه استفاده کنیم تا یک اتصال قوی و پایدار در قالب بتن ایجاد شود.

اتصالات کلمپس تولید شده در شرکت تسکو از جنس چدن داکتیل نشکن با کیفیت است که مقاومت و طول عمر بسیار بالایی دارد.

فیلر

از فیلر یا پر کننده جهت پر کردن فضاهای خالی بین قالب‌های استاندارد و زمانی که فاصله ۵/۰  تا ۱۰ سانتی بین قالب‌ها با هیچ تجهیزات و قالبی قابل پر شدن نیست استفاده می‌شود.

هم‌چنین فیلرها را به منظور باز و بسته کردن آسان قالب‌های مدولار و جابجایی یکپارچه سیستم قالب بندی استفاده می‌کنند.

فیلر را با نام‌های دیگر همچون: فیلر قالب بندی، فیلر قالب سقف و فیلر قالب دیوار نیز می‌شناسند.

تسمه بولت

تسمه بولت یا تسمه قالب فلزی از ورقی به ضخامت ۵/۲ میلی‌متر و عرض۵/۲ سانتی‌متر و در طول‌های مختلف می‌سازند.

تسمه بولت یا تسمه تنگ را معمولاً در دیوارهایی که به آب بندی نیاز ندارند، به جای بولت و میان بولت استفاده می‌کنند.

همچنین قالب‌هایی که یکسره و بدون سوراخ هستند تسمه بولت برای آن‌ها گزینه مقرون به صرفه و ارزان‌تری به نسبت میان بولت است.

از تسمه بولت برای اتصال پانل‌های قالب بندی به یکدیگر استفاده می‌کنند و نقش رابط را در میان قالب‌ها ایفا می‌کند.

 

سخن پایانی

شرکت هیرکانو عرضه کننده انواع قالب‌های فلزی، پلاستیکی، قالب‌های خاص و استاندارد بتن، تجهیزات قالب‌بندی فلزی و غیر فلزی است که با هدف تامین نیاز عمده بازار داخلی و خدمات رسانی به شما مشتریان اقدام به تولید و عرضه محصولات با کیفیت و در عین حال مقرون به صرفه می‌نماید.

شما می‌توانید در هر لحظه و هرجا که هستید از مشاوره تیم تخصصی و پشتیبانی سایت استفاده کنید و تجهیزات مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن سفارش داده و تحویل بگیرید.

 

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی مدولار

این راهنما توسط کارشناسان برندهای مطرح قالب بتن فلزی در ایران ساخته شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی فونداسیون

این راهنما توسط کارشناسان تسکو تهیه و ارائه شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دال

راهنمای ویدئویی قالب فلزی دال را مهندسان سامکو تهیه و تدوین کرده‌اند

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی ستون

این راهنما ارائۀ مشترک کارشناسان شرکتهای تسکو و سامکو است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دیوار

این راهنما در واحد تولید محتوای هیرکانو و با کمک کارشناسان تسکو تهیه شده است.

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من

آقای علیپور کارشناس فروش
09128560926

مایلید ما با شما تماس بگیریم؟