فروشگاه آنلاین ابزار و تجهیزات صنعتی و ساختمانی

پشتیبانی تلفنی: 09128560926

عمومی

مونتاژ قالب فلزی دیوار

مونتاژ قالب فلزی دیوار

نحوه قال ببندی دیوار با پنل‌های فلزی

 

قالب‌بندی دیوار بتنی در ساخت سازهٔ بتنی بسیار اهمیت دارد؛ در این راستا یکی از قالب‌های کاربردی برای آن، قالب‌های فلزی است که در این مقاله به بررسی و روش استفاده و مونتاژ آن می‌پردازیم.

امروزه در قالب‌بندی دیوار از قالب‌های فلزی مدولار استفاده می‌کنند؛ زیرا هم سرعت کار با آن‌ها زیاد است و هم ایمنی بالایی دارد؛ زیرا با مهاربندی‌ها و اتصالات به هم محکم می‌شوند تا بتوانند وزن بتن را تحمل کنند.

قالب‌بندی دیوار بتنی چگونه انجام می‌شود؟

برای قالب‌بندی دیوار بتنی، به قالب مدولار، لوله داربستی، سولجر و جک دوپیچ نیاز دارید. در سیستم قالب‌بندی دیوار، باید لوله‌های داربست به‌ صورت افقی و سولجرها به‌صورت عمودی نصب شوند. و پس از قرار دادن جک‌های دوپیچ روی زمین، یکی از بازوهای آن به‌صورت افقی و بازوی دیگر به‌صورت مورب به سولجرها متصل شود. با این کار، هم دیوار شاغول می‌شود و هم سولجرها می‌توانند مقاومت پنل‌های قالب‌بندی دیوار بتنی را افزایش دهند. همچنین استفاده از سولجر باعث می‌شود که جابجایی پنل‌ها توسط جرثقیل به راحتی انجام شود.

در صورت کم بودن ضخامت دیوار یا عدم جابجایی قالب‌ها به‌صورت یکپارچه، باید به‌جای سولجر از لوله داربست و واشر دولوله استفاده کنید.

مونتاژ قالب فلزی مدولار

مونتاژ قالب فلزی مدولار به همراه تجهیزات قالب‌بندی

 

پنل قالب‌های فلزی به همراه پشت‌بند عمودی و افقی

پنل قالب‌های فلزی به همراه پشت‌بند عمودی و افقی

 

پنل‌های مدولار جهت اجرای قالب بندی دیوار

پنل‌های مدولار جهت اجرای قالب بندی دیوار

انواع قالب‌بندی دیوار

  • دیوار‌های برشی
  • دیوار حائل
  • دیوار قائم
  • دیوار غیر باربر

هر کدام از موارد بالا در بخش‌های خاصی از سازه به کار می‌روند و  به دلیل متفاوت بودن ساختار، محل استقرار و میزان استحکام متفاوت، نحوه قالب‌بندی این دیوارها با یکدیگر متفاوت است.

اتصالات قالب‌های فلزی برای قالب‌بندی دیوار و روش اجرا آن

در سیستم قالب بندی دیوار از پانل‌های مدولار، سولجر، پین و گوه، بولت تمام رزوه، مهر بولت (خروسکی)، واشر دو لوله و بولت عصایی، گیره و لوله  اتصال به قالب به کار گرفته می‌شود.

برای اینکه قالب مقاومت بیشتری داشته و آبند باشد از میان بولت‌ها استفاده می‌شود . میان بولت‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند؛ میان بولت مدفون شونده در بتن و میان بولت تکرار شونده (دو سر دنده).

در این روش سیستم قالب‌بندی در دو جهت افقی و عمودی قرار گرفته شده و با لوله‌های داربست و سولجر مهار می‌شوند.  در مواردی که فشار بتن زیاد و ضخامت دیوار بالا است از سولجر و زمانی که ضخامت بتن کم است از  لوله‌های داربستی و واشر دولوله به کار گرفته می‌شود.

وقتی سیستم قالب‌بندی در جای خود قرا رگرفت؛  قالب با جک‌های دو پیچ تنظیم و به اصطلاح شاقول می‌شود.

علاوه بر این درصورتی که ارتقاع دیوار بلند باشد؛ برای اینکه بتوانید سکوی پلتفرم را ایجاد کنیم باید از براکت و داربست آویزان استفاده شود.

در نهایت شما می‌توانید قالب‌های فلزی دیوار را به صورت یکپارچه جدا کرده و با جرثقیل حمل کنید تا در موارد دیگر اضافه شود.

 

قالب‌های بتن فلزی در ساخت دیوارها به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند:

قالب بندی دیوار  به دو شکل یک طرفه و دو طرفه است. در بیشتر مواقع  برای ساخت دیوارهای بتنی از قالب‌های مدولار استفاده می‌شود. در این میان یک طرفه و یا دو طرفه بودن دیوار، روش قالب بندی را مشخص خواهد کرد.

دیوارهای ساخته شده در سازه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام یک نوع قالب‌بندی خاص نیازمندند.

به طور مثال برای قالب‌بندی دیوار حائل از قالب‌های معمولی بتن استفاده می‌شود. اگر بخواهید پروژه را با سرعت بیشتری اجرا کنید و ارتفاع بتن ریزی بالا است؛ می‌توان از پنل‌های یکپارچه نیز استفاده کرد.

  • قالب‌بندی دیوار یکطرفه

سیستم قالب‌بندی دیوار یک طرفه در شرایطی استفاده می‌شود که امکان قالب بندی در دو سمت دیوار وجود نداشته باشد. یعنی در فرایند قالب‌بندی دیوار، ما به سمت دیگر دیوار دسترسی نداریم و یا نیازی به سیستم دو طرفه نیست.

همان‌طور که در بالا خواندید، سیستم قالب بندی دیوار یکطرفه مخصوص دیوارهای حائل است. رها بودن یک سمت در بتن‌ریزی این دیوارها، باعث می‌شود که تجهیزات مورد استفاده در قالب‌بندی دیوار یک طرفه کمی با سایر انواع قالب بندی دیوار بتنی متفاوت باشد.

برای اجرای دیوارهای با ارتفاع تا ۴ متر باید از جک‌های شاقول کننده با بازوی تلسکوپی و برای ارتفاع بیشتر از ۴ متر نیز باید از شمع‌های حمایتی استفاده شود.

در این روش از انکربلت استفاده می‌شود و انکربلت در داخل بتن قرار می‌گیرد. برای مقاومت بیشتر، پایداری و تنظیم سیستم قالب‌بندی در دیوارهـای با ارتفاع ۴ متر از جک‌های دوبل با بازوهـای تلسکوپی استفاده می‌شود.  براکت و خرپای پشت‌بند، از دیگر تجهیزات سیستم قالب‌بندی دیوار یک طرفه هستند.

  • سیستم قالب‌بندی دو طرفه

قالب بندی دیوار دو طرفه  در مواردی استفاده می‌شود که به دو سمت دیوار دسترسی دارید.  قالب‌ها با پین و گوه در دو طرف دیوار نصب می‌شوند و بولت‌های تمام روزه به صورت عمودی در دو طرف دیوار  با فاصله 50 سانتی متری قرار می‌گیرند. در این روش نوع جک مورداستفاده به ارتفاع دیوار بستگی دارد. در این دیوارها از لوله و سولجر به عنوان پشت‌بند در دو سمت  افقی و عمودی استفاده می‌شود تا پایداری قالب‌بندی بیشتر شود.

در چه مواقعی برای قالب‌بندی دیوار از پلتفرم استفاده می‌شود؟

برای قالب‌بندی دیوارهای مرتفع، باید روی داربست پشت قالب‌ها، پلتفرم‌هایی برای ایستادن کارگران و همچنین جان‌پناه تعبیه شود. به همین دلیل تجهیزات مخصوص این نوع قالب‌بندی دیوار بتنی، ترکیبی از تجهیزات انواع یک طرفه و دو طرفه است. پس از بستن لوله‌های داربست، سولجرها و جک‌های شاقول کننده، از براکت و سکوی بتن‌ریزی جهت ایجاد پلتفرم استفاده می‌شود.

این روش قالب‌بندی مخصوص بتن‌ریزی چند مرحله‌ای است و پس از اتمام بتن‌ریزی دیوار تا ارتفاع مشخص، بتن‌ریزی برای بخش‌های بالایی انجام می‌شود. به همین دلیل می‌توان از سوراخ‌های مربوط به بولت‌های بخش پایینی، برای بستن براکت‌ها و سکوها جهت اجرای پلتفرم استفاده کرد.

 

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی مدولار

این راهنما توسط کارشناسان برندهای مطرح قالب بتن فلزی در ایران ساخته شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی فونداسیون

این راهنما توسط کارشناسان تسکو تهیه و ارائه شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دال

راهنمای ویدئویی قالب فلزی دال را مهندسان سامکو تهیه و تدوین کرده‌اند

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی ستون

این راهنما ارائۀ مشترک کارشناسان شرکتهای تسکو و سامکو است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دیوار

این راهنما در واحد تولید محتوای هیرکانو و با کمک کارشناسان تسکو تهیه شده است.

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من

آقای علیپور کارشناس فروش
09128560926

مایلید ما با شما تماس بگیریم؟