فروشگاه آنلاین ابزار و تجهیزات صنعتی و ساختمانی

پشتیبانی تلفنی: 09128560926

عمومی

ستون گرد چیست؟ کاربردهای قالب‌ ستون گرد

ستون گرد چیست؟ کاربردهای قالب‌ ستون گرد

قالب بتن ستون گرد

قالب ستون گرد یک قالب فلزی بتن و مناسب برای سازه‌هایی با قطر مقطع کمتر از 2 متر است.

وقتی شما می‌خواهید یک ساختمان یا سازه‌ی بزرگی را بسازید؛ یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های پروژهٔ شما، قالب بتن است.

قالب بتن در واقع یک نوع سازه موقت است که در نهایت باید از سازه جدا شود.  قالب‌های بتن در جنس‌های مختلفی مانند چوبی، فلزی، پلاستیکی و در اشکال متنوعی تولید می‌شوند.

ستون‌ها قسمت مهم در هر سازه هستند و شما باید با توجه به سازه، قالب ستون گرد، مربع و مستطیل را انتخاب نمایید.

در برخی سازه‌ها قالب گرد بهترین انتخاب است. در واقع در برخی پروژه‌ها شما فقط می‌توانید از قالب ستون گرد استفاده کنید.

 قالب ستون گرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قالب فلزی ستون گرد در واقع تجهیزاتی است که برای نگهداری آرماتور و بتن خیس تا زمانی که شکل گرفته و خشک می‌شود؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که قصد دارید در سازهٔ خود، ستون‌های گرد بتنی بسازید؛ قالب بتنی ستون گرد مناسب شما است.

کاربرد قالب ستون گرد

قالب ستون گرد یکی از انواع قالب‌های فلزی خاص هستند که برای سازه‌های بتنی با قطر مقطع کمتر از 2 متر کاربرد دارد. در صورتی که قطر مقطع بیشتر از دو متر باشد؛ باید از قالب بتن کمانی استفاده شود.

این مجموعه قالب ستون گرد را از فولاد مبارکه با ضخامت 3 الی 4 میلی متر می‌سازد. درصورتی که قصد دارید از قالب ستون گرد برای دفعات زیادی استفاده کنید؛ از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه است.

ساخت این قالب به گونه‌ای است که سطح بتن درون آن صاف و بدون درز است.  معمولاً قالب ستون گرد در قطرهای ۳۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر و طول ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر تولید می‌شوند.

مهم‌ترین کاربرد قالب ستون گرد در بتن ریزی ستون‌هایی است که به شکل استوانه و گرد هستند. به طور کلی  این ستون‌ها  بیشتر برای ساخت مجتمع‌های اداری و تجاری، هتل‌ها، ساختمان‌ها، مساجد، پل‌ها و … به کار گرفته‌می‌شوند. قالب ستون گرد به صورت دو نیم دایره ساخته می‌شود و شما می‌توانید آن را با ابعاد و قطر مشخص سفارش دهید.

ویژگی‌های قالب‌های ستون گرد

قالب ستون گرد از دو بخش دایره‌ای تشکیل شده‌است.  این دو بخش در قالب ستون گرد، به وسیلهٔ پین و گوه  به یکدیگ متصل می‌شوند. این بست‌ها نیاز به ضربه دارند تا محک د رجای خود قرار گیرند. و در مواردی که فشار بتن‌ریزی زیاد است و به استحکام  بیشتری نیاز است با کلمپس یا همان بست قورباغه‌ای قالب مونتاژ می‌شود.

شما می‌توانید با نوجه به نیاز و شرایط پروژه قالب ستون گرد را در اندازه و طرح‌های مختلف سفارش دهید.

این قالب‌ها برای اجرای پروژه به راحتی مونتاژ شده و در نهایت تمیز می‌شوند. با توجه به جنس قال که فلزی است باید در شرای مناسبی انبار شود و بعدها در پروژه‌های بعدی از آن‌ها استفاده کنید.

البته همانطور که اشاره شد این قالب‌ها برای قطرهای خاصی طراحی و تولید شده‌اند و نمی‌توان از آن‌ها برای قطرهای دیگر استفاده کرد.

انواع قالب‌های ستون گرد

قالب‌های ستون گرد به طور کلی از نظر اندازه دسته بندی می‌شوند و دارای سه نوع به شرح زیر می‌باشند:

  • قالب‌های ستون گرد با قطر کوچک
  • قالب‌های ستون گرد با قطر متوسط
  • قالب‌های ستون گرد با قطر زیاد

علاوه بر این دسته بندی، قالب‌های ستون گرد بر اساس تعداد پانل‌هایی که دارند نیز دسته بندی می‌شوند که به شرح زیر است:

قالب ستون گرد دو تیکه

در این دسته‌بندی قالب‌های ستون گرد از دو پانل به صورت نیم دایره ساخته‌شده‌اند که این دو بخش به وسیلهٔ اتصالاتی مانند پین، گوه یا کلمپس به هم متصل خواهند شد.

قالب ستون گرد یکپارچه

این قالب ستون گرد، به صورت یکپارچه  طراحی و تولید می‌شود. در واقع این قالب‌ها با جرثقیل در محل مورد نظر قرار گرفته و بعد از اتصال به هم به صورت یک مقطع دایره ای کامل می‌شوند.

درواقع این قالب‌ها از نظری طولی یکسره هستند و ستون بتنی در راستای طولی بدون درز اجرا خواهد شد و برای اجرای دقیق‌تر به کار گرفته می‌شوند؛ اما رایج نیستند.

از آنجایی که قالب ستون گرد برای یک قطر مخصوص ساخته می‌شود، استفاده از آن در پروژه‌های دیگر باعث می‌شود که در نهایت یک انتخاب اقتصادی باشد.

 مزایای قالب‌های ستون گرد

یکی از مهم‌ترین مزیت قالب‌های ستون گرد این است که شما می‌توانید بارها و بارها از آن استفاده کنید؛ عمر بالایی دارند و شما در نهایت می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

البته عمر این قالب‌ها بستگی به روش نگهداری از آنها دارد و در نهایت بعد از چندین بار استفاده ممکن است کارایی خود را از دست بدهند.

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود قابل ستون گرد انتخاب خوبی باشد این است که استفاده از آن راحت و آسان است.  بنابراین فرایند کاری در پروژه با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

یک دلیل دیگر که اهمیت کمتری دارد این است که زیبایی کار در حین استفاده از این قالب‌ها بیشتر خواهد بود.

روش اجرای قالب ستون گرد

در صورتی که برای پروژهٔ خود قصد دارید از قالب ستون گرد استفاده کنید، باید بعد از مرحله آرماتوربندی و بستن میلگردهای عمودی و خاموت‌ها و …، اسپیسرهای مناسب ستون گرد را نصب کرده و آماده قالب بندی شوید.

مراحل اجرایی قالب ستون گرد به شرح زیر است:

در بیشتر موارد سطح قالب را با روغن مخصوص لغزنده می‌کنند و در نهایت کار قالب بندی ستون گرد آغاز خواهد شد.

روغن کاری مرحلهٔ مهمی در استفاده از قالب‌های ستون گرد است. روغن کاری به منظور جدا کردن بهتر بخش‌های مختلف قالب از بتن انجام می‌شود و در نهایت از چسبندگی قالب به ستون جلوگیری خواهد کرد.

بعد انجام  این  مراحل، قالب‌ها توسط اتصالات بهم متصل می‌شوند. پنل‌های قالب را با اتصالات مخصوص که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم به هم وصل می‌کنند و در نهایت ستون آماده بتن ریزی است.

البته یک مرحله اضافه در این بخش وجود دارد و آن اجرای استیفنر ها است.

اگر قطر ستون گرد از یک متر کمتر باشد؛ نیاز نیست از استیفنر یا تقویت کننده فولادی استفاده کنید.

اما اگر قطر بزرگ‌تر از این عدد باشد برای اینکه مانع از تغییر شکل مقطع شوید؛ بهتر است از استیفنر استفاده کنید. استیفنر ها را باید به مقطع جوش بزنید.

 اتصالات مورد نیاز در قالب ستون گرد

به طور کلی قالب‌های ستون گرد از دو بخش دایره ای ۱۸۰ درجه تشکیل شده‌اند و اجزاء این قالب‌ها با اتصالات خاصی به هم وصل می‌شوند.

برای اتصالات در قالب ستون گرد یا از پین و گوه استفاده می‌شود یا کلمپس.

به طور کلی کلمپس یا همان بست قورباغه‌ای اتصال محکم‌تری ایجاد می‌کند و فشار بیشتری را در حجم بتن ریزی بالا تحمل می‌کند.

بنابراین در صورتی که قطر مقطع ستون گرد بیشتر از یک متر باشد، مهارها را باید با توجه به وزن بتن تغییر داد. در این پروژه‌ها از شبکه استیفنر پروفیل‌های سنگین و کمربند استقامتی استفاده خواهد شد.

این دو نیم دایره با تسمه‌هایی به صورت افقی و عمودی به هم متصل می‌شوند و به راحتی وصل شده و در پایان پروژه جدا می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید.

این اتصالات از جنس فولاد هستند و مقاومت بالایی دارند و به هیچ وجه باز نمی‌شوند. برای اتصال آن‌ها باید از چکش استفاده کنید و با چکش زدن خیلی راحت در جای خود قرار می‌گیرند.

نحوه محاسبه قیمت

قیمت این قالب‌های خاص بر اساس میزان ورق آهن، ضخامت و … استفاده شده در آن متفاوت است. علاوه بر این ارتفاع قالب نیز برای تخمین قیمت آن اهمیت دارد. به طور کلی قطر قالب، ارتفاع، ضخامت و نوع ورق به کار گرفته شده و… در قیمت نهایی قالب بتن تاثیر زیادی دارد.

علاوه بر قیمت مواد اولیه برای تولید این قالب‌ها، هزینه‌های دیگری مانند نیروی کار و نوع ماشین آلات نیز تاثیر گذار است.

در تولید محصولات این شرکت از جمله قالب ستون گرد از ورق فولاد مبارکه استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به تحریم‌ها و نوسانات ارز، قیمت آهن ثابت نیست و تغییرات زیادی دارد.

بنابراین برآورد قیمت قالب فلزی خاص به طور کلی بر اساس وزن محصول است و بعد از مشخص شدن طرح و ابعاد آن توسط مشتری قیمت روز داده می‌شود.

در نهایت تعداد قالب‌هایی که سفارش می‌دهید بر قیمت نهایی تاثیر گذار است. .

بنابراین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز قالب ستون گرد با کارشناسان ما تماس بگیرید و مراحل ثبت سفارش را به آسانی انجام دهید.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی مدولار

این راهنما توسط کارشناسان برندهای مطرح قالب بتن فلزی در ایران ساخته شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی فونداسیون

این راهنما توسط کارشناسان تسکو تهیه و ارائه شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دال

راهنمای ویدئویی قالب فلزی دال را مهندسان سامکو تهیه و تدوین کرده‌اند

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی ستون

این راهنما ارائۀ مشترک کارشناسان شرکتهای تسکو و سامکو است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دیوار

این راهنما در واحد تولید محتوای هیرکانو و با کمک کارشناسان تسکو تهیه شده است.

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من

آقای علیپور کارشناس فروش
09128560926

مایلید ما با شما تماس بگیریم؟