فروشگاه آنلاین ابزار و تجهیزات صنعتی و ساختمانی

پشتیبانی تلفنی: 09128560926

عمومی

آیا سقف وافل دو طرفه ساختمان را اقتصادی‌تر می‌کند؟ سوالات پرتکرار پیمانکاران

آیا سقف وافل دو طرفه ساختمان را اقتصادی‌تر می‌کند؟ سوالات پرتکرار پیمانکاران

قالب سقف وافل دوطرفه

پیمانکاران پروژه‌های عمرانی همواره در پی راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز هستند. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور تجهیزات ساختمانی، گاها اتمام برخی از پروژه‌های عظیم بسیار هزینه‌بر خواهد بود. اما با این حال بعضی مواقع با استفاده از برخی تجهیزات می‌توان تا حدودی به اقتصادی‌تر شدن پروژه کمک کرد.

در این مقاله یک نمونه از تجهیزاتی که مزیت اقتصادی داشته و به کارگیری آن تا حد زیادی مقرون به صرفه است را معرفی می‌کنیم. سقف‌های وافل از جمله سازه‌هایی هستند که علاوه بر زیبایی ظاهری ساخت آنها نیز اقتصادی است. برای اجرای این مدل سقف‌ها از قالب‌های وافل یک طرفه و دو طرفه استفاده می‌شود.

سقف وافل دو طرفه چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

سقف‌های وافل در حال حاضر از پرکاربردترین سقف‌های جهان به شمار می‌روند. ظاهر زیبا و مشبک آن‌ها در انتهای کار نمای چشمگیری را ایجاد کرده و از طرفی مزایای فنی و اقتصادی فراوانی هم دارند. این سقف‌ها توسط قالب‌های وافل که دارای انواع متفاوتی هستند اجرا می‌شوند. جنس این قالب‌ها پلاستیکی بوده و انواع مختلفی دارند. نوع سازه سقف و نحوه اجرای آن باید با توجه به نیاز پروژه و بودجه اختصاص داده شده به آن تعیین شود.

مزایای اقتصادی سقف وافل دو طرفه

یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از این سقف و استقبال از آن کمک به کاهش هزینه است. اینکه چطور ساخت این سازه به این امر کمک می‌کند در ادامه شرح داده می‌شود.

  • در اجرای سقف‌های وافل ستون‌های متعدد را می‌توان حذف کرد. پیامدهای مثبت این امر، کاهش هزینه و وزن نهایی سازه است. همچنین با حذف این ستون‌ها پلان منظمی نیز می‌توان ارائه کرد.
  • با استفاده از این نوع سقف، تیرچه‌های پیش ساخته را نیز می‌توان حذف نمود. در این صورت هزینه حمل و نقل تیرچه‌ها و انبار کردن آن‌ها نیز حذف می‌شود.
  • قالب‌های وافل پلیمری هستند. از این رو بتن آب کمتری به خود جذب کرده و دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. این امر سبب می‌شود ویبراسیون بتن هم به راحتی انجام شود. از طرفی قالب‌های پلاستیکی وافل موقتی هستند و پس از اتمام کار از سقف خارج می‌شوند. در پروژه‌های بعدی نیازی به خریداری مجدد قالب‌های بتن‌ریزی نیست.
  • شکل مشبک این سقف‌ها و حفره‌های بزرگی که ایجاد می‌شود، از ورود و انتقال صدا جلوگیری می‌کند. بنابراین نیازی به عایق صوتی و صرف وقت و هزینه جهت عایق‌گذاری نیست.

نوع قالب وافل چه تاثیری روی اجرای سقف دارد؟

سقف‌های وافل در دسته سقف‌های بتنی قرار می‌گیرند. برای اجرای سازه‌های بتنی نیز استفاده از قالب جهت شکل دادن به بتن تازه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. قالب‌های وافل که عامل اصلی ایجاد سقف‌های وافل هستند، نقش مهمی در به حداقل رساندن هزینه‌ها و نیز وزن مرده کل ساختمان دارند.

آنچه ماهیت سقف‌های وافل را مشخص می‌کند، در واقع نوع قالب وافل است. قالب‌های وافل بسته به شکل‌شان (مستطیلی و مربعی) به دو دسته یک‌طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شوند. قالب وافل یک‌طرفه شکل مستطیل و قالب وافل دو طرفه شکل مربعی دارد.

هر چند اجرای سقف وافل یک‌طرفه به خاطر استفاده از میلگرد و بتن کمتر، کم هزینه‌تر است، اما عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سقف وافل دو طرفه دارد. در سقف وافل دوطرفه با میلگردگذاری در دو جهت متعامد، مقاومت و استحکام سقف در حد چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

طراحی قالب دوطرفه به گونه‌ای است که انتقال بار در دو جهت متعامد انجام می‌شود. تیرچه‌ها در دو جهت عمود بر هم قرار می‌گیرند و دیگر نیازی به تیر تکیه‌گاهی نیست. سقف در سیستم وافل دو طرفه امکان این را دارد که فقط به ستون متکی باشد.

نحوه اجرا و قالب‌برداری سقف دوطرفه

فاصله بین جک‌ها و اسکافلدها باید به هم نزدیک باشد. هر 7 متر اسکافلد باید توسط داربست یا میل مهار شود. قالب‌برداری در سقف اسکافلد به صورت مرحله‌ای صورت می‌پذیرد. به خاطر داشته باشید قالب‌ها نباید به صورت کلی برداشته شوند.

سقف وافل دوطرفه برای چه پروژه‌های کاربردی‌تر است؟

اول از همه باید بگوییم سقف‌های وافل دوطرفه برای اجرای سقف در دهانه‌های بلندتر و ستون‌گذاری نامنظم‌تر در مقایسه با سقف وافل یک‌طرفه گزینه و انتخاب مناسب‌تری هستند.

سقف وافل دوطرفه در طراحی مکان‌هایی نظیر پاساژها و مراکز خرید بزرگ، مکان‌های تجاری و اداری بسیار کارآمد خواهد بود. چرا که در این مکان‌ها تعداد پارکینگ و داشتن سقف وسیع امری مهم محسوب می‌شود. سقف وافل دوطرفه نیاز مهندسان پروژه به سقف‌های بیشتر و افزایش پارکینگ را برآورده خواهد کرد.

3 تفاوت سقف‌های یک طرفه و دو طرفه به صورت اجمالی

تکیه‌گاه در سقف وافل دوطرفه ستون‌ها هستند که در دو جهت قرار دارند. سقف‌های وافل یک‌طرفه تکیه‌گاه در در یک جهت قرار می‌گیرد که این تکیه‌گاه تیرها هستند.

در سقف وافل دوطرفه انتقال با در دو جهت به ستون‌ها اعمال می‌شود. اما در سقف وافل یک‌طرفه بار در یک جهت به تیرها و تکیه‌گاه وارد می‌شود.

سقف وافل یک‌طرفه به خاطر اینکه بار در یک جهت وارد می‌شود در دهانه‌های کوتاه اجرا می‌شود. ولی در سقف وافل دوطرفه به دلیل دوجهته بودن انتقال بار قابلیت اجرا در دهانه‌های بلند را دارد.

هزینه نهایی سقف وافل دوطرفه چگونه تعیین می‌شود؟

برای اینکه بتوان قیمت نهایی را مشخص نمود باید عوامل مختلفی را بررسی کرده و در نظر گرفت. هر یک از این عوامل نقشی مهم و تعیین‌کننده در برآورد دقیق هزینه سقف وافل دارند. پلان سقف وافل، ارتفاع و تعداد طبقات، میلگردگذاری و خاموت‌گذاری از جمله مواردی هستند که باید قبل از هر چیز مورد بررسی و توجه قرار بگیرند.

از کجا قالب وافل تهیه کنیم؟

انواع قالب‌های پلاستیکی وافل در ابعاد مختلف در بازار موجود می‌باشند. این قالب‌ها باید متناسب با پلان سقف، سایت و نیاز پروژه خریداری شوند. اما نکته مهمی که در تهیه و خرید این قالب‌ها مطرح است، این است که سراغ تامین‌کننده‌های مطمئن بروید. سعی کنید حتی‌المقدور از واسطه‌ها خرید نکرده و مستقیم از شرکت‌ها و تولیدکننده‌های شناخته‌شده خریداری نمایید.

سخن پایانی

سقف وافل دوطرفه در عین داشتن زیبایی ظاهری، از مقاومت و استحکام قابل توجهی برخوردار است. اگر اجرای این سقف درست و اصولی صورت بگیرد می‌تواند از لحاظ اقتصادی و حتی فنی برای پروژه یک مزیت محسوب شود. در این مقاله سعی کردیم سقف وافل دوطرفه را با تمام جزئیات و مزایای آن شرح دهیم. با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان به این مهم پی برد که سقف‌های وافل دو طرفه تمام انتظارات شما برای اجرای یک سقف کم‌هزینه و ایمن را براورده می‌کند.

 

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی مدولار

این راهنما توسط کارشناسان برندهای مطرح قالب بتن فلزی در ایران ساخته شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی فونداسیون

این راهنما توسط کارشناسان تسکو تهیه و ارائه شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دال

راهنمای ویدئویی قالب فلزی دال را مهندسان سامکو تهیه و تدوین کرده‌اند

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی ستون

این راهنما ارائۀ مشترک کارشناسان شرکتهای تسکو و سامکو است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دیوار

این راهنما در واحد تولید محتوای هیرکانو و با کمک کارشناسان تسکو تهیه شده است.

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من

آقای علیپور کارشناس فروش
09128560926

مایلید ما با شما تماس بگیریم؟